Elektriskie harvesteri un forvarderi darbā mežā, mazāk trokšņaini kokvedēji. Vai tas ir tikai sapnis, vai arī attīstība, ko vajadzētu uztvert nopietni?
Līdz šīs desmitgades beigām šāds skats mežā varētu kļūt pavisam ierasts, jo arvien vairāk tiek meklēti zemu emisiju enerģijas avoti, lai darbinātu mežsaimniecības piegādes ķēdes tehniku un transportlīdzekļus.
Šobrīd lielā mērā harvesteros, kokvedējos un koksnes apstrādes tehnikā, kas tiek lietota pie kokzāģētavām un termināļos, vēl arvien tiek izmantota fosilā degviela. Tomēr to ir paredzēts mainīt. Vairāki meža nozares dalībnieki nolēmuši apvienot spēkus un piedalīties projektā Accelerating Climate efforts and Investments (ACE).
No Eiropas Savienības LIFE programmas finansētais ACE projekts atbalsta mērķi līdz 2030. gadam samazināt emisijas koplietošanas sektorā, kā arī mērķi sasniegt oglekļa neitralitāti līdz 2035. gadam.
Pārmaiņu vēlme bija jūtama jau šī gada maijā “Stora Enso” Imatras rūpnīcā, kur eksperti un darbinieki aplūkoja locītavas kokvedēju, kas tiek izmantots koksnes transportam rūpnīcas teritorijā. Objektā tiek izmantoti daž ādi transportlīdzekļi un iekārtas, un pašlaik tiek pētītas iespējas aizstāt to dīzeļdzinējus ar alternatīviem enerģijas avotiem (1. attēls). Pēc vairāku gadu laikā līdz pilnībai noslīpētām darba metodēm un prasmīgas komandas iesaistes ir diezgan sarežģīti panākt vēl lielāku emisiju samazinājumu tikai ar esošo tehniku. Tāpēc “Stora Enso” aktīvi meklē jaunas inovācijas koksnes transportēšanā no meža līdz rūpnīcai.
Nākotnē šie kokvedēju milži “Stora Enso” Imatras rūpnīcā apaļkoksni varētu pārvadāt ar elektrību.

Vadītāji un operatori ar jauno sistēmu atbalstu
“Stora Enso” būtiska ACE projekta daļa ir arī sistēmu izstrāde, kas palīdzētu vadītājiem un operatoriem, kā arī nodrošinātu automātisku datu ievākšanu par mežiem un apaļkoksnes transportu.
Līdztekus pašreizējiem aprēķinu modeļiem nepieciešami precīzāki un aktuālāki dati, lai varētu pilnveidot darbības kopumā. Uzlabojot pašreizējā līmeņa noteikšanu un uzraudzību, kļūst iespējams skaidrāk redzēt, kā konkrēti lēmumi ietekmē piegāžu oglekļa pēdu.
Sistēmu izstrādē arvien vairāk uzmanības tiks veltīts automatizētai datu ievākšanai, jo vadītājiem un operatoriem jau šobrīd ir daudz pienākumu, un viņi, visticamāk, negribēs darba dienā spiest vēl vairāk pogu.
Viens no ambicioziem mērķiem ir uzlabot sistēmas tā, lai vadītāji un citi darbinieki operatīvajos darbos varētu uzreiz novērtēt savu darbību ietekmi uz emisijām.
Infrasarkanā fotogrāfija atklāj lieku enerģijas patēriņu
Augstas noslodzes dēļ mūsdienu tehnika tiek pakļauta smagam mehāniskajam stresam. Tehnikas uzturēšana ir ārkārtīgi svarīga, tomēr, īpaši ziemas tumsā, ir grūti pamanīt, piemēram, nelielas izmaiņas degvielas patēriņā darba laikā.
Viens no risinājumiem, kas tiek testēts, ir infrasarkanā fotogrāfija (2. attēls). Tā ļauj atklāt pārmērīgu siltumu spēka pārvada komponentēs, ko, iespējams, izraisa starp kustīgām detaļām iesprūduši akmeņi vai zari.
“Stora Enso” plāno paplašināt infrasarkanās fotogrāfijas izmantošanu, lai tā aptvertu ne tikai harvesterus, bet arī kokvedējus, tādējādi nodrošinot nepārtrauktu darbu bez liekiem traucējumiem.
Turklāt noderīgas inovācijas ne vienmēr ir tikai digitālas. Mums joprojām vajadzīgi arī vienkārši, praksē izmantojami risinājumi papildus digitālajiem. Šādi zemās tehnoloģijas risinājumi ir sadarbības rezultāts, kur ACE projekts sniedz nozīmīgu atbalstu.
Infrasarkanā fotogrāfija mežā. Attēlā redzams, ka aizmugurējā ratiņa tilta riteņu rumji ir karstāki nekā pārējie transmisijas komponenti.

Kas ir ACE?
- Accelerating Climate efforts and Investments (ACE LIFE) projekts atbalsta Somijas oglekļa neitralitātes mērķus. Tā darbības termiņš – septiņi gadi, līdz 2030. gadam.
- Projekts meklē risinājumus, kā samazināt emisijas, kas nav iekļautas emisiju tirdzniecībā – lauksaimniecībā, smago transportlīdzekļu pārvadājumos un rūpnieciskajos procesos.
- Projekts apvieno vairāk nekā 50 dalībniekus: valsts organizācijas, pētniecības institūcijas, uzņēmumus un fondus.
- Galveno finansējumu projektam nodrošina Eiropas Savienības LIFE programma.
- Projekta koordinators ir Somijas Vides institūts (Syke). Par dažādiem darba paketēm atbild arī Somijas Dabas resursu institūts, Somijas Transporta un komunikāciju aģentūra (Traficom), Austrumsomijas Universitāte un Somijas Vides ministrija.
- Līdz šim starp projekta publikācijām ir arī starpziņojums, ko sagatavojis pētniecības un attīstības uzņēmums Metsäteho, par harvesteru darba un koksnes transporta emisiju aprēķināšanu un uzskaiti.
Avots: forest.fi