Somijas uzņēmējs Petro Lahtinens, kurš pazīstams kā uzņēmuma Woodio dibinātājs, ir uzsācis jaunu virzienu — ar uzņēmumu Lavliér viņš strādā pie jaunas tehnoloģijas, kas varētu mainīt kosmētikas ražošanu. Lahtinens ir pārliecināts, ka viņa izstrādātā ražošanas metode spēj aizstāt tradicionāli izmantotās ķīmiskās piedevas ar meža izcelsmes izejvielu.
Lavliér mērķis ir nākamgad laist klajā pirmos produktus, kas radīti ar šo jauno tehnoloģiju, un vēlāk piedāvāt šo risinājumu arī lielajiem kosmētikas ražotājiem.
Lavliér izstrādā tehnoloģiju, kuras pamatā ir caurspīdīga želejveida viela. Tā kalpo par bāzi, kurā pievieno tikai nepieciešamās aktīvās sastāvdaļas, izvairoties no tradicionālajām stabilizatoriem, emulgatoriem un citām sintētiskām piedevām. Šāda pieeja būtiski samazina produktu sastāvā esošo ķīmisko vielu daudzumu, vienlaikus samazinot ietekmi uz cilvēka veselību un vidi.
"Ar šo ideju esmu strādājis ilgi un rūpīgi," stāsta Lahtinens. "Laika gaitā esmu iemācījies būt piesardzīgs - pirms publiski prezentēju jaunu risinājumu, vienmēr to pārbaudu gan ar potenciālajiem klientiem, gan nozares ekspertiem. Šoreiz esmu pārliecināts - mums rokās ir kas patiesi īpašs."
Koksnes bāze kosmētikai - mazāk ķīmijas, vairāk dabas
Līdzšinējā kosmētikas ražošanā galveno sastāvu bieži veido dažādas piedevas, kas uzlabo produkta tekstūru, izskatu un saglabāšanās spējas. Lahtinens uzskata, ka tas rada lieku ķīmisko slodzi gan cilvēkiem, gan videi.
Lavliér risinājums paredz izmantot meža izcelsmes vielu kā pamatu, kam pievieno tikai aktīvās sastāvdaļas — piemēram, vitamīnus vai citas ādu kopjošas vielas. Pateicoties jaunajai tehnoloģijai, var izvairīties no daudzām līdz šim nepieciešamajām piedevām.
"Rezultātā produktu sastāvs kļūst neticami vienkāršs - iespējams, pasaulē īsākais," uzsver Lahtinens.

Mazāk ķīmisko vielu - lielāks ieguvums patērētājiem un ražotājiem
Lahtinens ir pārliecināts: ja lielie kosmētikas ražotāji pieņems šo jauno tehnoloģiju, ķīmisko vielu patēriņš industrijā saruks par miljoniem tonnu.
Viņš atklāj, ka jau ir notikušas sarunas ar trim vadošajiem uzņēmumiem, kuri apliecinājuši gatavību izmantot šo tehnoloģiju, tiklīdz tā būs pilnībā izstrādāta.
Lai gan Lavliér veikalā šobrīd pārdotie produkti vēl nav ražoti, izmantojot jauno tehnoloģiju, piemēram, "Forest Cosmetics" līnijas balzams ar egļu cukuru satur būtiski mazāk videi kaitīgu vielu, pateicoties meža izejvielām.
"Šī pieredze mums ir palīdzējusi ne tikai izprast kosmētikas nozares specifiku un ražošanas procesus, bet arī veidot tiešu saikni ar patērētājiem," piebilst Lahtinens.
Gan Lahtinens, gan viņa partnere Jennas Tikkane ir pārliecināti - dabiskāka, "bez ķīmijas" pieeja patiešām uzrunā patērētājus un vienlaikus padara ražošanu ekonomiskāku.
No zinātnes uz tirgu - kā īstenot inovāciju dzīvē
Atskatoties uz savu ceļu, Lahtinens atzīst, ka viens no lielākajiem izaicinājumiem inovāciju pasaulē ir komercializācija.
"Zinātnieki mīl pētīt, bet bieži neprot savas idejas pārvērst produktos, kurus kāds tiešām vēlas pirkt," viņš saka. "Pārāk bieži start-up uzņēmumi koncentrējas uz sava produkta attīstīšanu, nevis problēmas risinājumu meklēšanu klientam."
Ar Lavliér viņš izvēlējās citu pieeju - sākumā izzināt tirgus vajadzības un tikai tad pielāgot savu risinājumu.
"Vajadzētu būt vairāk mentoringa, savstarpējā atbalsta un apmācību par to, kā inovācijas pārvērst tirgū pieprasītos risinājumos," norāda Lahtinens.
Nobeigumā viņš piebilst: ja viss noritēs kā plānots, pirmie Lavliér produkti, kas radīti ar jauno tehnoloģiju, tirgū nonāks jau nākamgad — un pēc tam tehnoloģija tiks piedāvāta arī lielajiem kosmētikas industrijas uzņēmumiem.
Kā arī prognozē, ka nākotnē koksne kļūs par būtisku izejvielu vēl plašāk — to arvien vairāk izmantos tekstilizstrādājumu, plastmasas alternatīvu un pat degvielas ražošanā.
Avots: forest.fi