Sākums
Latvijas Meža īpašnieku biedrība

Virzāmies uz priekšu.” Transporta uzņēmējs pāriet uz zemizmešu biogāzi

Virzāmies uz priekšu.” Transporta uzņēmējs pāriet uz zemizmešu biogāzi

Sašķidrinātā biogāze (LBG) dabiski iekļaujas aprites bioekonomikas stratēģijās visā pasaulē, īpaši mežiem bagātos reģionos, piemēram, Ziemeļvalstīs. LBG var ražot no meža nozares blakusproduktiem - šķeldas, zāģskaidām, mizām -, pārvēršot atlikumšķiedru tīrā, atjaunojamā enerģijā.

Somijas pētījumi apliecina, ka ar biogāzi darbināmi smagie transportlīdzekļi labi darbojas grants meža ceļos, kur prasības tehnikai ir īpaši augstas. Tieši pa šiem ceļiem notiek koksnes transportēšana no mežiem uz industriālo pārstrādi.

Somija, Zviedrija un Norvēģija ir līderes LBG integrēšanā meža balstītā bioekonomikā. 2022. gada jūnijā Somijas transporta uzņēmums Eskola Ltd. (Kuljetusliike Eskola Oy) ekspluatācijā laida pirmo smago biogāzes kravas automašīnu Eiropā, kas paredzēta kokmateriālu pārvadājumiem Oulu reģionā. Tā darbojas Metsähallitus - Somijas valsts mežu pārvaldes - pakalpojumā.

2025. gada februārī Somijas transporta uzņēmums E. Nousiainen Ltd. (Kuljetusliike E. Nousiainen Oy) savam autoparkam pievienoja pirmo sašķidrinātās biogāzes kombinēto transportlīdzekli un jau plāno otro. Šo investīciju atbalsta jauna uzpildes stacija Riihimäki pilsētā, kas tiks atklāta līdz 2026. gada beigām.

Ja viss notiks pēc plāna, otro gāzes auto iegādāsimies 2027. gada sākumā,” stāsta uzņēmuma vadītājs Antti Nousiainen. Viņš uzsver, ka šoferi ir ļoti apmierināti ar biogāzes automašīnas kluso un vienmērīgo gaitu, kas būtiski uzlabo komfortu garo maiņu laikā.

2025. gada 22.–23. oktobrī Somijas Mežsaimniecības dienu pasākums pulcēja vairāk nekā 600 meža nozares profesionāļus, studentus un lēmumu pieņēmējus, atzīmējot 100 gadu jubileju senākajam nozares notikumam Somijā. Kravas auto kampaņu, ko organizēja SKAL Metsä ry un Somijas Meža asociācija, bija daļa no šī visaptverošā pasākuma, kas notika ikoniskajā „Finlandia Hall”.
Foto: Anna Kauppi

Zinātne apstiprina pāreju uz atjaunojamiem degvielas risinājumiem mežizstrādē

Biogāzes kravas automašīnu flotes kļūst par daudzsološu risinājumu emisiju samazināšanai smagajā transportā. Pētījumi rāda, ka biogāzes transportlīdzekļi spēj samazināt CO₂ izmešus par līdz pat 90%, salīdzinot ar dīzeļiem. Tās rada arī mazāk trokšņa un cieto daļiņu emisiju, mazinot slodzi videi, īpaši pilsētās.

Lai gan potenciāls ir ievērojams, biogāzes tehnikas izmantošana mežizstrādes loģistikā Eiropā joprojām ir salīdzinoši neliela. Taču interese aug, īpaši valstīs ar spēcīgām bioekonomikas stratēģijām – Somijā, Zviedrijā un Vācijā.

Līdztekus biogāzei tiek pilnveidotas arī citas alternatīvas.

Atjaunojamais dīzelis (HVO), ko ražo no atkritumiem un augu eļļām, jau tiek plaši izmantots un der esošajiem dīzeļdzinējiem, neveicot tehniskas izmaiņas.

Biodīzelis (FAME) ir izmantojams, bet prasa sajaukšanu ar fosilo dīzeli, un tā lietojamība atkarīga no autoparka specifikas.

Elektriskie un ūdeņraža kravas auto smagajiem meža ceļiem vēl ir izstrādes stadijā, taču eksperti sagaida, ka nākotnē tie papildinās zema izmeša transportu.

Universitāšu pētījumi Somijā secina, ka tieši LBG un atjaunojamais dīzelis pašlaik ir vispraktiskākās alternatīvas smagā transporta elektrificēšanai. Austrumu Somijas universitātes un Metsäteho pētījumi apliecina, ka ar LBG darbināmi auto spēj ekonomiski strādāt arī prasīgos grants meža ceļos.

LUT Universitāte uzver maršrutu optimizācijas nozīmi, savukārt Tampere Universitāte norāda, ka jauni plānošanas rīki kombinācijā ar biogāzi ļauj padarīt koksnes pārvadāšanu videi draudzīgāku un izdevīgāku.

Biodegvielu izmantošana joprojām ierobežota

2025. gada septembrī Somijas loģistikas asociācijas SKAL veiktā aptauja atklāja:

  • 30% uzņēmumu plāno ieguldīt tuvākajā laikā,
  • tomēr 90% investīciju joprojām paredzētas dīzeļtransportam,
  • tikai 13% – gāzes,
  • 5% – elektro transportam.

Iemesli:

  • biogāzes kravas auto ir par aptuveni 25% dārgāki nekā dīzeļa modeļi,
  • uzpildes tīkls vēl ir reti izplatīts, īpaši nomaļos meža reģionos.

Šoferi bieži uzpilda bāku tikai līdz pusei, lai taupītu laiku, jo nākamā uzpildes vieta var būt simtiem kilometru attālumā,” skaidro Nousiainen.

Arī degvielas cenas ietekmē lēmumus. 2025. gada septembrī biogāzes vidējā cena bija 1,87 €/l, dīzeļa – 1,63 €/l.
Gada sākumā cenas bija pretējas: biogāze 1,67 €/l, dīzelis 1,80 €/l.

Neskatoties uz to, Nousiainen LBG sauc par strategisku ieguldījumu, kas saskan ar lielāko kokrūpniecības uzņēmumu - Metsä Group un Stora Enso - klimatneitralitātes kursu:

Mūsu biogāzes autoparks ir arī signāls. Ja koksne tiek vesta pa Somiju ar biogāzi, tas parāda, ka esam gatavi rīkoties citādi. Klienti gaida darbus, nevis solījumus.

LBG nostiprina pozīcijas Eiropas transporta investīcijās

Arī pārējā Eiropā biogāzes ieviešanu bremzē līdzīgi faktori - augstākas izmaksas un ierobežota uzpildes infrastruktūra. Tāpēc smagā transporta tirgū dominē dīzeļis.

Taču LBG iegūst arvien lielāku lomu ilgtermiņa stratēģijās, norāda SKAL izpilddirektors Anssi Kujala. Somijas valsts enerģijas un klimata stratēģija paredz, ka gāzes smago auto skaits palielināsies līdz pat 2050. gadam.

Sašķidrinātā biogāze ir daudz populārāka nekā elektrība tieši tālsatiksmes un smagajā transportā,” saka Kujala.

Šobrīd:

  • 98% Somijas kravas automašīnu darbojas ar dīzeli,
  • 9 no 10 jauno investīciju joprojām tiek novirzītas dīzeļa auto iegādei.

Dīzelis saglabās vadošo lomu vismaz līdz 2030. gadiem. Taču alternatīvo degvielu izaugsmei nepieciešama mērķtiecīga valsts līmeņa uzpildes un uzlādes tīkla attīstība,” uzsver Kujala.

Biogāzes kravas auto pie Finlandia Hall - meža izaugsmes un zaļās pārejas simbols

2025. gada 22.–23. oktobrī ikoniskā Finlandia Hall priekšā Helsinkos tika novietots biogāzes kokvedējs – ne tikai iespaidīga izmēra dēļ, bet arī simboliski. Šis auto bija daļa no 100. Meža dienu jubilejas, kurā piedalījās vairāk nekā 600 meža nozares profesionāļu, studentu un lēmumu pieņēmēju.

Kokvedējs pārvadāja 18 m³ koksnes – tik daudz mežs Somijā izaug vidēji vienam iedzīvotājam gadā.
Somijas Meža asociācijas izpilddirektore Kirsi Joensuu skaidro:

Šis auto ļāva meža statistiku padarīt taustāmu. Kad pilns kokvedējs stāv pilsētas centrā, cilvēki apstājas, jautā, diskutē. Tas atgādina, ka Somijas meži nepārtraukti aug un tiek apsaimniekoti atbildīgi.

Meža dienas - gadsimtu ilga tradīcija

Meža dienas ir Somijas lielākais ikgadējais meža nozares forums.
Jubilejas pasākumu atklāja Somijas Bankas vadītājs Olli Rehn, uzsverot meža lomu valsts ekonomikā un identitātē:

Meži nav tikai izejmateriāls – tie ir daļa no mūsu kultūras un pašapziņas. Tāpēc tīrais, ilgtspējīgi apsaimniekotais Somijas mežs ir kļuvis par zīmolu, ko atpazīst visā pasaulē.

Biogāzes auto prezentāciju organizēja Somijas Meža asociācija sadarbībā ar SKAL Metsä ry un Meža transporta asociāciju. Iniciatīvā piedalījās arī transportsabiedrība E. Nousiainen.

Astoņpadsmit kubikmetru koksnes uzreiz saliktas uz vienas puspiekabes - tas ir iespaidīgs skats,” saka Nousiainen.
„Meži ir būtiska Somijas dzīves un ekonomikas daļa, bet ikdienā to bieži aizmirst.”

Avots: forest.fi